Educația fizică și sportul constituie singura disciplină de învățământ cu adresabilitate directă la sănătatea populației școlare, având o pregnantă specificitate a abordării procesului de predare-învățare-evaluare.

Programa pentru Concursul de ocupare a posturilor didactice pentru Educație fizică și sport este elaborată pentru a veni în sprijinul candidaților la concursul de ocupare a posturilor didactice vacante din învățământul preuniversitar, la disciplina Educație fizică și sport, care au absolvit facultăți de acest profil.

Tematica științifică, tematica pentru metodica predării Educației fizice și sportului și bibliografia obligatorie, aferentă celor două tipuri de tematici, constituie reper pentru candidați – absolvenți ai învățământului superior de educație fizică și sport – în demersul susținerii Concursului pentru ocuparea posturilor didactice/ catedrelor declarate vacante/ rezervate în învățământul preuniversitar.

Tematica științifică (teorie) și tematica predării (didactica)

1. Noțiunile fundamentale în Educație fizică și sport.
2. Idealul și funcțiile Educației fizice și sportului.
3. Concepții actuale despre Educație fizică și Sport școlar.
4. Obiectivele Educației fizice și sportului.
5. Subsistemele Educației fizice.
6. Formele de organizare a Educației fizice și Sportului școlar.
7. Caracteristicile motricității la vârstele școlarității.
8. Învățarea motrică.
9. Cunoștințele de specialitate.
10. Deprinderile și priceperile motrice.
11. Aptitudinile/ calitățile motrice.
12. Exercițiul fizic și celelalte mijloace ale Educației fizice școlare.
13. Efortul în lecția de Educație fizică.
14. Statutul și rolul profesorului de educație fizică și sport.
15. Lecția de educație fizică – aspecte teoretice.
16. Principiile didactice.
17. Metodele de învățământ.
18. Proiectarea activității didactice la disciplina Educație fizică.
19. Evidența în domeniul Educației fizice școlare
20. Evaluarea la disciplina Educație fizică.
21. Componentele Curriculumului Național.

1. Utilizarea componentelor curriculumului național la disciplina Educație fizică.
2. Elaborarea și utilizarea curriculumului la decizia școlii, la disciplina Educație fizică.
3. Elaborarea documentelor de proiectare didactică în Educația fizică școlară.
4. Stabilirea conținuturilor (mijloace, formații de lucru, dozare, indicații metodice) pe componentele structurii lecției de Educație fizică.
5. Modalități de respectare a principiilor didactice în predarea disciplinei Educație fizică.
6. Specificul aplicării metodelor verbale, intuitive și practice în predarea conținuturilor specifice disciplinei Educație fizică.
7. Metodică dirijării efortului în lecția de Educație fizică.
8. Metodică predării disciplinelor sportive prevăzute de Programa Școlară de Educație fizică și sport.
9. Criterii de stabilire a structurilor motrice pentru evaluarea nivelului de instruire în gimnastică și jocuri sportive
10. Selectarea și eșalonarea metodică a criteriilor de stabilire a scalelor de notare.

Programa de Educație fizică și sport pentru Concursul de ocupare a posturilor didactice în învățământul preuniversitar este elaborată în acord cu programele școlare în vigoare din învățământul preuniversitar pentru disciplinele Educație fizică, Pregătire sportivă teoretică și
Pregătire sportivă practică, discipline de învățământ aparținând ariei curriculare Educație Fizică și Sport.

BIBLIOGRAFIE OBLIGATORIE

1. Barbu C., Stoica M. (2000) Metodica predării exercițiilor de atletism în lecția de educație fizică, București, Edit. Printech
2. Cârstea Gh. (1999) Metodica educației fizice școlare, București, A.N.E.F.S.
3. Cârstea Gh. (2000) Teoria și metodica educației fizice și sportului, București, Editura ANDA
4. Criteriile de notare la clasa a V-a și a VIII-a, www.edu.ro
5. Croitoru D. (2000) Volei, București, A.N.E.F.S.
6. Dragnea A. (1996) Antrenamentul sportiv, București, Editura Didactică și Pedagogică
7. Dragnea A. (coord.) (2002) Teoria educației fizice și sportului, București, Editura FEST
8. Dragnea A., Bota A. (1999) Teoria activităților motrice, București, Editura Didactică și Pedagogică
9. Dragnea A., Teodorescu S. (2002) Teoria sportului, București, Editura FEST
10. Firea E. (2003) Metodica educației fizice școlare, București, Universitatea Ecologică
11. Ghidurile metodologice de aplicare a programelor de educație fizică și sport (2000) (2001) MEC-SNEE
12. Grigore V. (2003) Gimnastică. Manual pentru cursul de bază, București, Editura Bren
13. Kunst I. și colab. (1983) Teoria și metodica handbalului, București , Editura Didactică și Pedagogică
14. Motroc I. (1996) Fotbal la copii și juniori, București, Editura Didactică și Pedagogică
15. Negulescu I. (2000) Handbal, tehnica jocului, București
16. Predescu T., Moanta A. (2001) Baschetul în școală. Instruire – învățare, București, Editura Semne
17. Programele școlare pentru educație fizică și sport (în vigoare), www.edu.ro
18. Serbanoiu S. (2004) Metodica educației fizice, București, Editura Cartea Universitară
19. Sistemul național școlar de evaluare la educație fizică și sport (1999) București
Anexa nr. 2 la OMECTS nr. 5620/ 11.11.2010
20. Solomon M., Grigore V., Bedo C. (1996) Gimnastică, Târgoviște, Dom Impex
21. Stroie St. și colab. (1996) Volei îndrumar metodic, București, Editura Omnia

Author: Domnul Leu

Lasă un răspuns