Blog

Știți deja că suntem aprigi susținători ai educației fizice.

Ar trebui ca aici să se încheie pledoaria și fiecare școală să fie dotată corespunzător cu săli de sport și terenuri de joc, fiecare copil să meargă la ora de educație fizică și în general, copiii să fie încurajați să facă mișcare – măcar la școală…nu-i așa?

Sună simplu, dar în realitate lucrurile stau cu totul altfel.

Situația în momentul de față arată cam asa:

În 2018 (acum câteva luni), aproape o treime dintre școlile din România nu aveau săli de sport. În unele dintre aceste școli, ora de educație fizică depinde de anotimp: vara orele se țin afară, în timp ce iarna se țin printre bănci sau în cancelarii, iar în alte cazuri nu se mai țin deloc. Vorbim despre școli și licee din orașele mare ale țării – București, Cluj-Napoca, Constanța și altele, iar aceasta nu este o problemă nouă, din contră. La un simplu click distanță stau zecile de articole, știri și studii care scot la iveală carențele sistemului, însă chiar și așa, shimbarea pare să fie undeva foarte departe.

O altă problemă care ia proporții în ultimul timp este obezitatea la copii.

Din ce în ce mai mulți copii încep să înlocuiască treptat mersul pe bicicletă sau fotbalul din curtea școlii cu orele lungi petrecute în fața televizorului sau tabletei, de cele mai multe ori luând și masa în fața ecranelor, lucru foarte dăunător pentru organism.

În România, unul din 4 copii cu vârsta de 8 ani au probleme cu greutatea, iar unul din 10 suferă de obezitate – arată datele statistice COSI, iar acest lucru se întâmplă dintr-un cumul de factori: alimentație greșită, lipsa celor trei mese pe zi, lipsa de activitate fizică, lipsa de somn și chiar faptul că putem fi predispuși genetic la obezitate.

Putem așadar să controlăm toți acești factori? Și dacă putem, ce se întâmplă dacă suntem predispuși genetic și “condamnați” să devenim obezi?

Potrivit unui studiu realizat de cercetãtorii britanici de la Universitatea Cambridge, exerciţiile fizice pot reduce în medie cu 40% predispoziţia geneticã pentru obezitate. Ce înseamnă asta? Chiar dacă suntem predispuși genetic spre obezitate, putem controla acest lucru prin orele de activitate fizică petrecute la sală, la școală, în parc sau chiar acasă – deci, nu doar că putem să compensăm prin mișcare, ci ne putem reduce semnificativ această predispoziție!

De ce vă spunem toate astea?

Pentru că în zilele noastre, cei mai mulți dintre noi ne confruntăm cu o lipsă cronică de timp, iar acest lucru atrage după sine toate tipurile de comportamente dăunătoare organismului precum alegerea mâncării de tip fast food, lipsa somnului, mâncatul pe fugă sau în fața ecranelor și lipsa de mișcare. Când spun “noi” mă refer și la părinți, dar și la copii, pentru că, în general, comportamentul copilului este direct proporțional cu comportamentul părintelui.

Rar se mai găsește timpul pentru a face mișcare, iar dacă avem timp, preferăm să îl folosim stând în fața televizoarelor în detrimentul ieșirilor în parc, plimbărilor cu bicicleta sau jocurilor copilăriei. De aceea, sportul în școli este vital în vremurile noastre și indicat, ba chiar obligatoriu dacă vrem să avem parte de sănătate și o bună funcționare a organismului în general.

Din păcate, câteodată, problema pornește chiar de la părinți, care nu conștientizează importanța sportului, preocupându-se mai multe de materiile “serioase“ pe care le studiază copiii, precum matematica sau biologia, considerând sportul o pierdere de timp – un timp care putea fi folosit pentru rezolvarea temelor sau studiul pentru un examen. Apoi, o parte dintre copii refuză orele de educație fizică din comoditate sau lipsă de interes, iar medicii nu ajută nici ei, eliberând scutiri pe bandă rulantă, fără investigații amănunțite.

Până acum am enumerat probleme, însă pentru a găsi soluții, trebuie întâi să înțelegem de ce trebuie să le găsim. Iată câteva motive bine întemeiate pentru care copiii ar TREBUI să facă mișcare (în special la școală).

Beneficii educație fizică

  • Sportul îmbunătățește performanțele școlare – exercițiile fizice îmubunătățesc procesele cognitive și au un efect pozitiv asupra capacității de atenție și memorie, în special în cazul celor care se confruntă cu problema deficitului de atenție. Într-un articol CSID, am găsit și explicația experților: Circulaţia sangvină încurajează procesele de oxigenare a tuturor ţesuturilor din organism, implicit a creierului, iar puterea de concentrare este corelată cu mişcarea fizică. “Copiii care sunt activi fizic au un nivel mai mare de control cognitiv şi „prescrierea” sportului poate fi o soluţie în cazul celor care se confruntă cu problema deficitului de atenţie”, afirmă psihomotricianul Claudia Drăgan.
  • Educația fizică disciplinează copilul și îi oferă o anumită structură, un ghidaj, o rigoare care creează mai apoi o rutină, și care se transpune și în alte activități datorită mentalității formate în acest sens.
  • Dezvoltă motivația, spiritul de echipă, fair play-ul, simțul de apartenență la grup, tăria de caracter și deci, o mai bună rezistență psihică, mentală în fața eșecului și o orientare către progres.
  • Este o formă de educație pentru sănătate, promovând respectul și grija pentru organismul propriu.
  • Prin educația fizică din școli se asigură formarea deprinderilor intelectuale și practice sau valorilor etice și morale care duc la o mai bună integrare socială a copilului.
  • Sportul crește rezistența organismului la viruși și bacterii, îmbunătățind sistemul imunitar.

Concluzia?

Sportul în școli ar trebui practicat și promovat către toți copiii și părinții (sigur, nu vorbim despre cei care au probleme medicale) pentru că face parte din educația generală. Este o activitate vitală pentru sănătatea fizică și psihică a individului, dar și pentru dezvoltarea armonioasă și formarea caracterului.

Ce ziceți, v-am convins? 😊

 

Un articol preluat – Sports-hub.ro

Author: Domnul Leu

Lasă un răspuns